سیاه دانه

سیاه دانه، یا شونیز گیاهی یک ساله و گلدار و بومی جنوب غربی آسیا است. در ایران این گیاه به ویژه در اراک و اصفهان به فراوانی میروید. از دانه این گیاه به عنوان دارو استفاده میشود. سیاه دانه از راسته گل های ساعت و تیره آلالگان است. دانه اش دارای اثر قاعده آور، ضد کرم، ضد باکتری، مسهل و زیاد کننده ترشحات شیر است. سیاه دانه مزه ای تلخ و ادویه ای دارد با کمی ته مزه توت فرنگی، از سیاه دانه در مصارف دارویی استفاده میشود. سیاه دانه را با نام های سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی میشناسند. سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی بخصوص ترشیجات استفاده میشود.

برخی خواص سیاهدانه برای سلامتی

  • مسکن درد
  • ضد باکتری و ضد التهاب
  • ضد سرطان و ضد دیابت
  • حفظ سلامت قلب و کلیه
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی
  • کمک به سلامت دستگاه گوارش و سیستم تنفسی

تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است. سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست میشود. سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد، نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد. مصرف سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشار خون، بهبود آرتروز و التهاب لثه موثر است و کلیه و مجاری ادراری را تصفیه میکند. اسید های چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.

بررسی ها نشان میدهند یکی از اصلی ترین فایده های سیاه دانه در بهبود سیستم ایمنی بدن و تقویت آن است، به طوری که حتی در بیماران مبتلا به صرع نیز مصرف آن سبب کاهش حملات تشنج میشود.

  • سیاهدانه طبع گرمی دارد.
  • زیاد کننده شیر مادران است.
  • قاعده آور است، یعنی عادت ماهانه را باز میکند.
  • دارای اثرات ضد تشنجی است. سیاه دانه میتواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.
  • در کاهش نفخ شکم و دفع گازهای معده موثر است. غرغره کردن جوشانده ی سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان میشود.

خواص سیاه دانه برای لاغری و کاهش وزن

سیاه دانه منبع خوبی از مواد مغذی است که سطح قند خون را ثابت نگه میدارد و می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود.

قاعدگی و تنبلی تخمدان

سیاه دانه یکی از دارو های گیاهی قاعده آور میباشد و در طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان و کیست تخمدان از ترکیب سیاه دانه و عسل استفاده میکنند.

سرماخوردگی، سینوزیت و آس

مصرف سیاه دانه میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به درمان سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، سینوزیت و تورم لوزه ها کمک کند.
همچنین سیاه دانه میتواند عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم را بهبود بخشیده و حملات آسم را کاهش دهد.

معده و دستگاه گوارش

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان عفونت معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری بوده و به سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.

دیابت و قند خون

محققان دریافتند که مصرف روزانه سیاه دانه میتواند موجب کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد دیابتی شود.
همچنین سیاه دانه مقاومت به انسولین را کاهش داده و با افزایش عملکرد سلول های بتای پانکراس به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو کمک میکند.

سرطان

سیاه دانه خواص ضد سرطانی قوی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان های روده بزرگ، پستان، سرطان مغز، لوسمی و سرطان دهان مفید میباشد.

کلسترول و قلب

برخی از مطالعات اولیه نشان میدهد که مصرف سیاه دانه میتواند تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون را کاهش داده و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی پیشگیری کند.
علاوه بر این سیاه دانه برای پیشگیری از حملات قلبی مفید است.

درمان خستگی و بی حالی

سیاه دانه در طب سنتی و به اعتقاد ابن سینا پزشک مشهور ایرانی انرژی بدن را افزایش میدهد و برای به درمان خستگی و بی حالی مفید میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.